Podna lampa “Arco”, koju su 1962. dizajnirali braća Achille i Pier Castiglioni, preživjela je različita vremena i trendove i nikada nije izašla iz mode.
Zahvaljujući svom karakterističnom luku, postolju od bijelog kararskog mermera i kugli od blistavog aluminijuma, ona je nezaobilazan primjer savremenog dizajna. Osnovnom, suštinskom komponentom “Arco” lampe, a to je luk, kugla i krug, tako jednostavan predmet postao je arhetip.
Forma inspirisana uličnom rasvjetom
“Arco” lampa je jedan od onih komada klasičnog dizajna gdje se forma i funkcija spajaju i zauvijek žive srećno. Lampa izgleda tako praktično i prirodno, kao ultimativni način na koji podna lampa osvjetljava gotovo čitavu prostoriju. Dizajn “Arco” lampe, kao i uopšteno dizajn braće Castiglioni, odiše jednostavnošću i smislom, pritom ne gubeći na vizuelnoj privlačnosti.
Inspirisana uličnom svjetiljkom, u fuziji upečatljivog i elegantnog dizajna i divne funkcionalnosti, “Arco” podna lampa postavila je nove standarde za jednostavnost i ljepotu.
Teška mermerna baza drži metalni luk na čijem se kraju nalazi elegantna hromirana svjetiljka, koja jednostavno obezbjeđuje svjetlost gdje god je to potrebno, bez dodatnih žica i kablova.
Podna lampa je doživjela takav uspjeh da je odmah privukla imitatore iz čitavog svijeta. Nažalost, dizajneri nikad nisu patentirali svoj rad, tako da su bili nemoćni u sprečavanju proizvodnje imitatorskih lampi i profita koji su obezbijedili drugima svojim dizajnerskim radom.
Tek 2007. godine italijanski sud je priznao patent kako bi sačuvao originalnost rada, sprečavajući proizvodnju kopija ove genijalne lampe.
Dizajn u službi čovjeka
Iako su Achille and Pier Giacomo dizajnirali “Arco” lampu, kao i mnoge druge predmete u tandemu, Achille je oblikovao njihovu dizajnersku filozofiju i praksu. Njegov primarni koncept je ideja da dizajner treba da rješava probleme kreirajući predmete tako da ispunjavaju potrebe potrošača.
U koju god kategoriju da svrstamo dizajn braće Castiglioni, on je uvijek zasnovan na praktičnosti – upotrebe forme, materijala i tehnologija, kao što i sama lampa “Arco” to dokazuje.
Achille, dugogodišnji profesor na milanskom Politecnicu, insistirao je na dosljednoj primjeni metoda rada, te prije svega na kvalitetnoj analizi koja mora prethoditi svakom dizajnu. Dizajner prilikom oblikovanja novog proizvoda mora utvrditi tzv. glavnu komponentu dizajna.
Achille Castiglioni je dizajnirao stolice, rasvjetna tijela, setove pribora za jelo, telefone… Kreirao je duhovite, paradoksalne predmete, ali i anonimne predmete proizvedene u milionima primjeraka. Castiglionijev dizajn nema ekspresivne formalne karakteristike niti slijedi manifeste.
Poetika njegovog dizajna suptilnija je, uočljiva tek analizom svakog pojedinog predmeta: poveznica Castiglionijevih predmeta nije vjernost nekom stilu, već posvećenost metodi rada. Achille Castiglioni je proces dizajna izjednačavao s rješavanjem problema i zadovoljavanjem ljudskih potreba.