RAZGOVARALA Maja Arsenović
Možda je nekima neukusno pričati o modnoj sceni Bosne i Hercegovine, koja svakako ostaje u sjeni nepovoljnih društveno-ekonomskih dešavanja, ali bitno je držati oči otvorenima i na vrijeme uočiti talentovane mlade ljude koji, i kada se pojave, najčešće svoj talenat i viziju realizuju negdje daleko odavde. Marko Feher iskreno priznaje da će, ako bude imao šansu, vjerovatno učiniti isto, zapravo već je počeo svoj put upravo u tom smjeru.
Za one koji dosad nisu znali, Marko Feher je mladi banjalučki modni dizajner, koji je tek na početku svoje karijere, njemu dokazivanje tek predstoji, ali za ovo kratko vrijeme uspio je privući pažnju. Naime, Marko je prvi domaći dizajner koji dizajnira odjeću u androgenom stilu. Ovaj stil, kojem je glavna odlika unisex, odnosno nosiv je i za žene i za muškarce, posljednjih nekoliko godina doživljava sve veću zastupljenost u svijetu mode, što se teško probija u, i dalje konzervativnu, bh. sredinu. Marko je hrabro odlučio da predstavi svoju odjeću, futurističkog dizajna i geometrijskog kroja, u crno-bijeloj koloritnoj šemi za pojedince koje se ne žele “utopiti” u masi.
DOM INFO: Kako si se počeo baviti modom, odnosno dizajnom?
FEHER: Moda je nešto što me zanima oduvijek. Kako sam se počeo baviti – tako što sam otkrio da je to moja sfera interesovanja. Nakon završene gimnazije napravio sam dvije godine pauze kako bih putovao, pohađao kurseve jezika, dizajna… u Evropi, te nakon toga konačno odlučio da ću se vratiti u BiH te upisati Tehnološki fakultet, Odsjek tekstilno inženjerstvo, smjer dizajn i konfekcija, koji trenutno pohađam. Na prvoj godini sam se predstavio svojom kolekcijom, koja je bila i fakultetski zadatak. Kolekcija nosi naziv “Virdžina”.
DOM INFO: Već mi je poznato da je tvoj stil androgen, odnosno dizajn je unisex. S jedne strane, to je odlično jer si odmah privukao pažnju, s obzirom na to da nemamo takvih dizajnera u izobilju. Ali, kako je prihvaćen tvoj nekonvencionalni rad u našoj sredini?
FEHER: Ne bih mogao reći da mi je cilj bila pažnja. Naravno da je pažnja prijala, ali svakako cilj mi je bio biti svoj, predstaviti svoju estetiku, prilagoditi dizajn fakultetskom zadatku, te “ispoštovati” inspiraciju u svim segmentima. Moram reći da je dosta dobro prihvaćen rad i da dosta ljudi reaguje na to kao na umjetnost, a svakako ima i pojedinaca koji vrlo rado i vrlo često konzumiraju moju odjeću. Generalizovati ne mogu, mogu samo reći da je prihvaćenost mog rada individualna i da ne želim da ulazim u razloge, zašto jeste ili nije.
DOM INFO: Koliko kolekcija, projekata imaš iza sebe?
FEHER: Trenutno imam tri kolekcije “Virdžina”, “Enough”, “Ice Machine”, a četvrta kolekcija predstavlja mene kao gostujućeg dizajnera u saradnji s novim brendom na našim prostorima, koji nosi naziv “Funky Guerrilla”, a kolekcija je “Black Edition by Marko Feher”. Pored toga, bilo je projekata poput “Month of Design Ljubljana”, saradnje s Vanjom Mišić, Dijanom Tepšić itd.
DOM INFO: Tvoj dizajn teži ka futurizmu. Kada se uzme u obzir i segment androgenosti, da li je tvoja poruka da nam je potrebno brisanje granica u budućnosti?
FEHER: Apsolutno, to je najispravnije tumačenje, kako mene, tako i mog rada. Zaista, vrijeme i tehnologija odmiču, a mi i naš mentalitet “venemo” u vremenima koja su iza nas, moramo graditi sebi nove temelje, ovi stari su oronuli i sumorni.
DOM INFO: Takođe je geometrijski, čini mi se inspirisan konstrukcijom i dekonstrukcijom? Da li te inspiriše arhitektura?
FEHER: Jeste, upravo konstrukcija i dekonstrukcija, na sve to geometrija i arhitektura su karakteristike mog rada. Tu se osjećam svoj na svome, i sva ta polja predstavljaju za mene neiscrpnu inspiraciju…
DOM INFO: S kojim materijalima voliš da radiš?
FEHER: Volim da radim s materijalima koji mogu da drže oblik, to su obično “jači” materijali, poput eko-kože, velura, presovane vune/čohe, a materijali koji dodiruju tijelo direktno volim da su sačinjeni od prirodnih sastojaka koji prijaju tijelu.
DOM INFO: Da li može i gdje da se kupi tvoja odjeća?
FEHER: U planu je online shop na mojoj stranici www.markofeher.com, ali još nije u funkciji, procedure su velike i dugotrajne. Nažalost, za sada se stvari mogu kupiti samo u Sloveniji u “Pop UP Store”, kod nas nigdje. Narudžbe uglavnom primam putem FB stranice “Feher Design”, gdje me ljudi kontaktiraju na osnovu viđenih fotografija, pa poruče stvari.
DOM INFO: Većina ljudi koji se bave modnim dizajnom u BiH mora konstantno da podliježe improvizaciji kako bi opstali i napredovali. Međutim, moraju da se okruže i talentovanim i sposobnim ljudima da bi uspjeli. Ko tebi pomaže?
FEHER: Za sada se sam pomažem, eventualno kada nemam vremena, ili prosto nisam u mogućnosti da nešto izvedem sam, onda potražim pomoć šnajderica s kojima povremeno radim. Improvizacija je uvijek prisutna, imamo i problem s materijalima, nikada nije sigurno da li ćemo uspjeti pronaći materijal koji smo već koristili, ali još gore je da je gotovo nemoguće naručiti materijal u većoj količini, uglavnom sve što ima izloženo je.
DOM INFO: O tebi su pisali inostrani mediji, osim lične satisfakcije, da li su te objave imale neke konkretne rezultate?
FEHER: Da, jesu, i to je svojevrsni vjetar u leđa, kada te objave u Francuskoj, Britaniji, Italiji, Japanu, Španiji… Pogotovo činjenica da sve te zemlje godišnje izrode stotine mladih dizajnera sa njihovih najprestižnijih fakulteta, pored toga, objave i pišu o kolekcijama tamo nekog Marka iz male Bosne i Hercegovine.
Moram reći da su upravo ti mediji i pridonijeli prodaji moje kolekcije, jer sam mnogo više stvari prodao u inostranstvu, isključivo zahvaljujući njihovim recenzijama mog rada i kontaktima koje su nesebično stavili u skoro svaku objavu. Pored finansijske dobiti, objave su mi pomogle i kontaktirali su me menadžeri, skauti, dizajneri te sam dobio ponude i vrlo vjerovatno će se neke od njih i realizovati.
DOM INFO: Na čemu trenutno radiš i koji su ti planovi kada je rad u pitanju?
FEHER: Trenutno radim na više projekata, mogu samo reći da su usmjereni u tri zemlje i na dva kontinenta. Ne bih još da pričam o detaljima, kada dođe do finalizacije, vrlo rado ću podijeliti priču sa vama.
Planovi su da radim na sebi i sopstvenom razvijanju, napretku… Ideja kako dalje ima, mada ne volim da budem izričit kada su planovi u igri, obično propadnu, idem gdje me vjetar nosi.