Osiguravajuća kuća broj jedan u Republici Srpskoj i jedna od najvažnijih u Bosni i Hercegovini, “Wiener osiguranje”, nedavno je javnosti predstavila prekretnicu u poslovanju – promjenu imena iz “Jahorina osiguranja” u “Wiener osiguranje” i promjenu sjedišta iz Istočnog Sarajeva u Banjaluku. Ove promjene su dio integracije “Wiener osiguranja” u veliku austrijsku grupaciju “Vienna Insurance Group”.
Na čelu ovog procesa nalazi se Goran Mandić, koji u VIG-u radi osam godina, te je iz vrha grupacije došao kako bi predvodio trogodišnji proces implementacije svih standarda grupacije, od procesa razvoja novih proizvoda, preko sistema kontrole i ulaganja i na kraju promjene imena i sjedišta.
DOM INFO: Koji su to noviteti koje “Wiener osiguranje” kao dio “Vienna Insurance Group” može ponuditi trenutnim i potencijalnim klijentima?
MANDIĆ: Tržište osiguranja u BiH nije razvijeno, većina i suština osiguranja se svodi na auto-odgovornost, a iako pružamo i tu vrstu osiguranja, imamo sveobuhvatnije ciljeve. Prvenstveno, razvoj životnog osiguranja i osiguranja domaćinstava, kompanija, malih i srednjih preduzeća, osiguranje od nezgode, putno i zdravstveno osiguranje.
“Wiener osiguranje” kao dio VIG-a klijentima može ponuditi sve proizvode i vrste osiguranja koje nudi klijentima u Austriji, Srbiji, Hrvatskoj… Jedan od naših osnovnih principa jeste sigurnost, ne samo prema klijenata, nego i sigurnost naše kompanije i poslovanja, a sigurnost u osiguranju znači reosiguranje. Sve naše polise izdate u BiH su reosigurane, kako unutar, tako i van grupe.
Prošle godine BiH su zadesile poplave, a kao kuća koja je u zadnjih nekoliko godina osigurala osam od 10 najvećih investicija, od kojih je nekoliko pogođeno poplavom, kroz veoma dobro reosiguranje uspjeli smo da u kratkom roku isplatimo određene sume koje se mjere milionskim iznosima, a nakon nekoliko mjeseci ta cifra je dostigla iznos od oko 65 miliona KM. Sama ta činjenica govori o jačini kompanije na tržištu BiH, koja može da odgovori svim izazovima. Odlika VIG-a, a sada i “Wiener osiguranje”, jeste da na teške situacije odgovori brzo bez ikakvih unutrašnjih problema.
DOM INFO: Koliko je životno osiguranje dostupno građanima, odnosno, prilagođeno našem životnom standardu?
MANDIĆ: Kao što sam napomenuo, osiguranje u BiH je na veoma niskom stepenu razvoja, građani BiH, a i sama država, za osiguranje izdvajaju oko 70 eura na godišnjem nivou po glavi stanovnika. To je veoma malo. Na primjer, u Hrvatskoj je ta suma 280 eura po glavi stanovnika. Ali, postoji potencijal, i to ne samo u dobrovoljnim vrstama osiguranja, već postoji potreba da se obavezne vrste osiguranja prošire. Što se tiče životnog osiguranja, iako je razlika u standardima života velika, mi nudimo iste proizvode. Polise osiguranja u BiH donose, osim sigurnosti, finansijski dobitak veći nego onaj u Austriji, zbog stanja finansijskog tržišta koje je tamo prezasićeno, a ovdje je još u povoju.
DOM INFO: Da li postoji mogućnost da država poreskim olakšicama stimuliše ljude da se osiguraju?
MANDIĆ: Ono što bi država mogla da učini, možda da time olakša i svoj penzioni sistem, jeste da uvede poreske olakšice i podstakne građane i preduzeća da se preorijentišu na životna osiguranja. Udruženje osiguravača insistira na tome, postoji i razumijevanje od strane Agencije za nadzor osiguranja, tako da je ta tema aktuelna i radi se na tome. Mislim da će tu doći do promjena uskoro.
DOM INFO: Da li je prošlogodišnja prirodna nepogoda uticala na porast svijesti o značaju osiguranja u BiH?
MANDIĆ: Postoji veće interesovanje za osiguranje, možda je još za one dijelove BiH koji nisu bili pogođeni poplavama malo niži, ali za one koji jesu postoji veći interes, i za privatna i za pravna lica.
DOM INFO: Do koje faze je došao proces isplate štete poplavljenima?
MANDIĆ: Većina procesa isplate štete je okončana, još traje dio u kojem je štetu moguće tek naknadno obračunati, kao što je prekid poslovanja ili oštećenja nekih velikih mašina, ali i tu su neke štete isplaćene unaprijed.
DOM INFO: Jedna od novina koju “Wiener osiguranje” ima jeste dodatno usavršavanje zaposlenih, o čemu se tu radi?
MANDIĆ: Mladih i obrazovanih kadrova ovdje ima dosta, ali kada je riječ o stručnjacima u osiguranju, postoje veliki nedostaci. Mi zapošljavamo mlade ljude koji su obrazovani, koji imaju dodira s osiguranjem, i nakon selekcije šaljemo ih na obuke u Beograd ili Beč. Na primjer, naša koleginica zadužena za životno osiguranje studirala je ovdje, a u Beč smo je poslali na dodatnu šestomjesečnu obuku, gdje je imala priliku da uči od stručnjaka, jer je bila u dodiru s raznim kompanijama i problemima. Stekla je praksu, tako da sada samostalno može da preuzme posao ovdje. Još jedna koleginica u oblasti kontrolinga je takođe stekla dodatna znanja i iskustva u Beču i Pragu, koje sada ovdje implementira. Kolege iz underwritinga dva puta godišnje odlaze na seminare koje organizuje grupacija. To su neki od segmenata u kojima se dešava tzv. transfer znanja, odnosno iskustvo kolega iz centrale se prenosi na sve kćerke kompanije, što nas čini još poželjnijim poslodavcem.
DOM INFO: Preseljenjem direkcije u Banjaluku počeo je još jedan bitan proces, a to je zapošljavanje novih kadrova.
MANDIĆ: Preseljenjem iz Istočnog Sarajevo bili smo pogođeni jer se jedan dio radnika, naravno, nije mogao preseliti u Banjaluku, te smo izvršili popunjavanje kadrova iz Banjaluke. Svim radnicima koji se nisu preselili ponuđeno je radno mjesto u okviru kompanije prema mogućnostima i sistematizaciji. Pošto imamo prodajna mjesta u čitavoj BiH, mislim da smo uspjeli da zbrinemo sve zaposlene.
Međutim, integracija kompanije u sistem grupacije zahtijeva i otvaranje dodatnih pozicija, gdje smo, osim internog revizora, zaposlili i aktuara za neživotna osiguranja. Postoje još tu razne pozicije kao što su procjenitelji šteta, likvidatori šteta… u zadnjih dva mjeseca raspisali smo 11 konkursa, a planiramo još pet-šest radnih mjesta… To su pozicije koje zahtijevaju specifična znanja i zapravo nije lako naći odgovarajući kadar.
DOM INFO: Direkcija Drustva sada se nalazi u Banjaluci, da li je i taj segment poslovanja prilagođen standardima VIG-a?
MANDIĆ: Direkcija kompanije (ili sjedište kompanije) je prema standardima VIG-a, ali u našem slučaju to ne znači luksuzan namještaj, nego funkcionalnost, bezbjednost, oprema, IT, dobar i praktičan pristup klijentima kroz prodajna mjesta, a mislim da smo uspjeli ostvariti sve navedeno.
DOM INFO: Koliki je značaj osiguranja za jednu zemlju i kakvi su vaši planovi za naredni period.
MANDIĆ: Ja bih se tu vratio na elementarnu nepogodu koja je prošle godine pogodila BiH. Uz veoma, u procentima, malo povećanje broja osiguranika, broj plaćenih šteta bi se uduplao, tako da bi država, umjesto da ga sama rješava, taj problem preusmjerila na osiguravajuće kompanije koje bi mogle da kompenzuju te gubitke. To je i više nego dobar primjer zašto se osigurati.
Što se tiče “Wiener osiguranja”, naš trud je usmjeren ka što boljem pozicioniranju, odnosno, da u kratkom roku budemo među prvih pet osiguravajućih kuća BiH.