Banjalučani Bojan Vučen, arhitekta i dizajner, i Petar Gvero, profesor na Mašinskom fakultetu u Banjaluci, autori su projekta pametnih bus stanica koje karakteriše niz prednosti za bolje iskustvo korištenja gradskog prevoza.
Ovakve stanice su multifunkcionalna održiva rješenja za gradsku mobilnost, sa vlastitom proizvodnjom električne energije iz solarnih PV panela, opremljene senzorima za mjerenje kvaliteta vazduha, koncentracije čestica u atmosferi (PM2.5), senzorima za temperaturu, relativnu vlagu i index UV zračenja.
Pored toga, bus stanice su opremljene Wi-fi ruterom, ozvučenjem i LED rasvjetom. Na vanjskim monitorima građanima su na raspolaganju informacije o dolazećim autobusima, ali i sve tekuće, značajne informacije u realnom vremenu. Integrisani ekran osjetljiv na dodir omogućava komunikaciju građana sa gradskim servisima, a takođe nudi i odgovarajući reklamni prostor.
Bus stanice su opremljene stajalištima za bicikle, a imaju i jednostavan pristup za invalidne osobe. Projekat stanica je razvijen u nekoliko različitih podtipova, zavisno od veličine, kompleksnosti dizajna i ugrađene opreme i materijala. Upotrebom recikliranih materijala i integraciju zelenila stvara se maksimalna održivost, ali i ugodan ambijent za korisnike.
Bojan Vučen, jedan od autora projekta koji se kroz dosadašnji rad bavio i temom održivog razvoja u arhitekturi i urbanizmu, kaže da se ideja za ovaj projekat javila još u toku studija.
“Kroz saradnju sa profesorom Gverom i nekolicinom kolega, proučavajući principe održivog razvoja, obnovljive izvore energije i energetsku efikasnost, javila se ideja da se stečena znanja integrišu kroz praktična rješenja i projekte”, kaže Vučen koji je trenutno angažovan u njemačkom arhitektonskom studiju Murr Architekten.
Njihov prvi realizovani projekat je “Prvo Solarno drvo u BIH” koje je instalirano na glavnom gradskom trgu u Prijedoru 2013.godine. Kroz ovaj projekat shvatili su da postoji veliki prostor u razvoju urbanih mobilijara koji u sebi integrišu obnovljive izvore energije i multifunkcionalnost koja omogućava različite servise građanima.
Autori ističu da su već uspostavili saradnju sa kompanijama koje su zainteresovane da budu dio procesa realizacije.
“Projekat je takav da ima potrebu za uključenjem različitih profila, arhitekata, inženjera mašinstva, elektrotehnike i to ga čini vrlo specifičnim za okruženje u kom je nastao. Pokušavamo da se promovišemo kroz concept SUSMOB (održivi mobilijari), pa smo u tom smjeru inicirali pokretanje firme”, kaže Vučen.
Gradska razvojna agencija u Banjaluci, sa kojom su autori u komunikaciji od samog početka, prepoznala je značaj koncepta za grad.
“Nadamo se da će Banjaluka biti prvi grad u kojem se realizovao neki od ozbiljnijih projekata urbane mobilnosti”, zaključuju autori.
(dominfo.ba)